تاثير نوشابه انرژي زا بر زمان دويدن

تاثير نوشابه انرژي زا بر زمان دويدن

تاثير نوشابه انرژي زا بر زمان دويدن

سابقه و هدف: در سال هاي اخير، صنعت نوشيدني هاي ورزشي گسترش فزاينده اي داشته است و نوشابه هاي انرژي زا عمدتا براي افزايش عملكرد ورزشي يا كاهش آثار دهيدراسيون مصرف مي شوند. به دليل اهميت موضوع، پژوهش حاضر با هدف مقايسه تاثير نوشابه انرژي زا با دارونما بر عملكرد استقامتي، مقدار گلوكز خون، ضربان قلب و درك سختي فعاليت انجام شد.
مواد و روش ها: 9 نفر مرد دونده استقامتي حرفه اي طي دو جلسه جداگانه (يك جلسه مصرف نوشيدني انرژي زا و جلسه ديگر دارونما) در زمان هاي 15 دقيقه قبل از فعاليت (6 ميلي ليتر به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن) و در ادامه، به ترتيب در زمان هاي 15، 30، 45 و60 دقيقه پس از آغاز فعاليت (2 ميلي ليتر به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن)، ابتدا 60 دقيقه با شدت 70% بيشينه ضربان قلب (HRmax) و در ادامه، با شدت 80 HRmax% تا زمان رسيدن به واماندگي روي نوارگردان دويدند.
يافته ها: تفاوت معني داري بين مسافت دويده شده دوندگان مصرف كننده نوشيدني انرژي زا و دارونما مشاهده شد (P<0.05). همچنين، تفاوت معني داري بين نوشيدني انرژي زا و دارونما در مقدار گلوكز پلاسما در زمان قبل و بعد از 60 دقيقه فعاليت مشاهده شد (P<0.05). از ديگر نتايج، تفاوت معني دار ضربان قلب هر مرحله نسبت به مرحله قبلي بود (P<0.05). هر قدر زمان فعاليت، بيشتر مي شد، ضربان قلب نيز افزايش مي يافت. تفاوت معني داري هم بين نوشيدني انرژي زا و دارونما در تعداد ضربان قلب مشاهده شد (P<0.05). همچنين، تفاوت معني داري بين شاخص سختي فعاليت مصرف كنندگان نوشيدني انرژي زا و دارونما ملاحظه شد (P<0.05).

 

طرز تهیه نوشیدنی انرژی‌زا خانگی با سرکه سیب

۵. طرز تهیه نوشیدنی انرژی‌زا خانگی با سرکه سیب

یک نوشیدنی انرژی زای بدون قند. این نوشیدنی انرژی زا و ساده از سیب خام و ترجیحا ارگانیک تهیه می‌شود (اما لازم هم نیست). نکته مهم این است که سرکه سیب خام با آب سیب طبیعی فرق دارد. آب سیب تصفیه می‌شود و از صافی عبور می‌کند تا شفاف شود، اما سرکه سیب بدون این‌که صاف شود استفاده می‌شود و مزه تندتر و ظاهری کدر دارد. اگر طعم سرکه سیب خام را نمی‌توانید تحمل کنید یک روش این است که مقداری عسل یا شیره خرما به آن اضافه کنید.
بریوما-سی

طرز تهیه نوشیدنی انرژی‌زا خانگی گیلاس و لیموناد

 طرز تهیه نوشیدنی انرژی‌زا خانگی گیلاس و لیموناد

برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر انواع ویروس‌های سرماخوردگی و کرونا و آنفولانزا باید از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی استفاده کنید. شاید بتوان گفت این ترکیب یکی از بهترین انواع نوشابه انرژی زا طبیعی است. شما می‌توانید به ترکیب نوشابه آب گیلاس و لیموناد مقداری چای سبز و یا آب نارگیل هم اضافه کنید که هر دو سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند.
بریوما-سی

یک نوشابه انرژی زا الکترولیتی

یک نوشابه انرژی زا الکترولیتی

بهترین مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن. برای درست کردن نوشابه انرژی زای الکترولیتی می‌توانید ترکیبات مختلفی را امتحان کنید. برای مثال یک مدل آن ترکیبی از لیموترش سنگی، لیموترش سبز و آب نارگیل و کمی هم نمک دریا است. در واقع اضافه کردن نمک دریا به این نوشیدنی برای تبدیل آن به یک محلول الکترولیتی به خصوص برای بعد از تمرینات ورزشی است. بعد از ورزش، چون بدن آب نمک زیادی در اثر عرق کردن از دست می‌دهد این نوشیدنی توازن الکترولیتی را در بدن برقرار می‌کند.
نوشیدنی انرژی زا

فواید نوشیدنی های انرژی زا

● نوشابه ورزشی خوب است برای…

اما تفاوت اصلی نوشابه ورزشی و انرژی زا در چیست؟ نوشابه های ورزشی برخلاف نوشابه های انرژی زا شکر کمتری داشته، اما آب، الکترولیت و مواد مغذی به کار رفته در آن بیشتر و به سهولت جذب بدن می شود و از این رو با نظر متخصص تغذیه جبران کننده مایعات از دست رفته بدن ورزشکار است.

انرژی این نوشابه تقریبا نصف کالری نوشابه انرژی زاست. میزان سدیم و پتاسیم آن بالاست و تا حدودی از خطر گرمازدگی و خستگی ورزشکار می کاهد و به دو شکل مایع و پودری عرضه می شود، اما یادتان باشد این نوشابه ها در کشور ما بسختی یافت می شود و فقط در دسترس ورزشکاران حرفه ای در باشگاه ها قرار می گیرد. این نوشیدنی تنها مناسب ورزشکاران است و برای افراد کم تحرک، دانش آموزان و بیماران دیابتی منع مصرف دارد.